ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Ohjeet opiskelijalle etäopetukseen osallistumisesta

Ennen opetusta

Testaa etukäteen tekniikka kuntoon. Huomioi tilaisuuden luonne – onko sinun tarkoitus vain kuunnella luento-opetusta vai osallistutko aktiivisesti esimerkiksi pienryhmäkeskusteluihin? Jos mahdollista, mene verkkotapaamiseen hieman etukäteen testaamaan, että käyttämäsi välineet toimivat tapaamisessa.

Valitse rauhallinen ja hyvin valaistu tila sekä huolehdi, että voit työskennellä häiriöittä eikä muita henkilöitä ei ole samassa tilassa paikalla.

Jos käytät kameraa, asettele kamerasi sopivalle korkeudelle sekä huomioi huoneen valaistus. Vältä vastavaloa esim. Ikkunasta. Varmista, että kamerasi on sijoitettu niin, ettei kenenkään yksityisyyttä loukata ja henkilöitä ei vahingossa päädy videokuvaan.

Käytä profiilikuvaa ja laita nimesi näkyviin profiilisi asetuksista - näin nimesi saa kasvot.

Ohjeita Zoomin ja Teamsin käyttämiseen ennen opetusta: Centria Help Desk, +358 40 808 5133 klo 8-16 tai helpdesk@centria.fi

Opetuksen aikana

Noudata opettajan antamia ohjeita tilaisuuden teknisestä toteuttamisesta ja kulusta.

Pidä mikrofoni kiinni, kun sinulla ei ole puheenvuoroa. Näin tapaamisen äänimaailma on rauhallisempi.

Jos käytät kameraa, voit halutessasi sumentaa taustan (Zoomissa tai Teamsissa) tai käyttää taustakuvaa. Käynnistä kamera vasta, kun olet kameran esikatselussa varmistanut, että kaikki on kunnossa. Huomioi, ettei taustalla ole näkyvillä yksityistä tai epäasiallista materiaalia. Sulje kamera, jos kuvaasi ilmestyy jotakin asiaan kuulumatonta.

Mikrofonin avaamisen lisäksi voit pyytää puheenvuoroa ”nostamalla käden pystyyn”, ”käsi pystyyn” -toiminto löytyy sekä Zoomista että Teamsista tai voit kommentoida esitettyä asiaa chatissa. Muista kuitenkin, että opettaja ei aina pysty seuraamaan osallistujien aktiivisuutta esim. chatissa täysipainoisesti opettaessaan.

Pienryhmissä aluksi tervehdi muita osallistujia ja esittäydy, mikäli ette tunne ennestään.

Pienryhmissä on suositeltavaa laittaa videokuva päälle aina, kun se on mahdollista yhteydet ja ryhmäkoko huomioiden, että ryhmän jäsenet tulevat tutuiksi.

Muista katsoa kameran suuntaan. Näin luot vaikutelman, että olet aktiivisesti tilanteessa mukana. Anna palautetta: nyökkää ja hymyile – osoitat kuuntelevasi puhujaa.

Keskity opetukseen, älä tee samanaikaisesti muita asioita. Vastuu aktiivisen etäopetuksen keskustelun onnistumisesta on kaikilla!

Zoom- tai Teams-istunnon aikana voit jakaa materiaaliasi muille näkyville Share screen -painikkeesta. Usein sujuvinta on valita yksittäisen sovelluksen sijaan Screen, mikäli liikut eri sovellusten ja www-sivujen välillä. Share Screen –toimintoa käytettäessä on kuitenkin muistettava, ettei muissa sovelluksissa ole auki yksityistä sisältöä, joka voisi vahingossa paljastua muille osallistujille.

Sulje kamera ja mikrofoni taukojen ajaksi.

Seuraa meitä somessa: