Musiikkipedagogi (AMK)

Tutkinto: Musiikkipedagogi (AMK)
Opintomuoto: Päivätoteutus
Opintojen laajuus: 4 vuotta, 240 opintopistettä
Kampus: Talonpojankatu 2, Pitkänsillankatu 16, Kokkola
Aloituspaikat: 20
Haku alkaa: 14.3.2018
Haku päättyy: 28.3.2018

 

 

Centria-ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiopiskelijana sinulla on neljä vuotta aikaa hioa instrumenttitaitoasi soolo- ja yhteismusisointitehtävissä. Opetusta on kolmessa musiikkigenressä. Voit valita klassisen musiikin, rytmimusiikin tai kansanmusiikin opinnot, ja opiskelu yli genrerajojen onnistuu myös.  

 

Centrian musiikin koulutus antaa valmiudet nykyaikaiseen musiikin opettajan työhön. Osaat toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia, kykenet itsenäisesti edistämään osaamistasi muusikkona ja pedagogina, ja pystyt aktiivisesti osallistumaan työyhteisösi kehittämiseen. Osaat ottaa vastuun sekä yksilön että ryhmän oppimisesta ja ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssäsi.

Valmistuttuasi musiikkipedagogiksi (AMK) sinulla on perusteltu ja tietoinen käsitys opettajan ammatista ja ammatti-identiteetistä, ja ymmärrät opettajan ammattiin liittyvän vuorovaikutuksellisen kanssakäymisen, jonka avulla luodaan turvallinen, suvaitsevainen oppimisilmapiiri. Hallitset oman instrumenttisi teknisen ja taiteellisen puolen, ja osaat rakentaa oppijan kanssa merkityksellisen oppimispolun.  Olet merkittävä hyvinvointisektorin toimija ja taitava ammattilainen.

 

Taitelijavierailut ja projektit rytmittävät musiikkipedagogin (AMK) opintoja

Opetus tapahtuu sekä yksilö- että ryhmätunneilla. Opinnot on ryhmitelty jaksoihin, ja rytmimusiikissa keskittyminen tapahtuu esimerkiksi tietyllä jaksolla pelkästään teoria-aineisiin, ja toisella jaksolla bändisoittoon, joka jakson päätteeksi viedään yleisön eteen Kulmalla-klubille.

Osallistut opiskelun aikana useisiin ammattiosaamista ja -identiteettiä muokkaaviin projekteihin, joiden kautta verkostoidut myös työelämän kanssa. Esimerkeiksi käyvät Janne ja Aino -kansanmusiikki- ja kansantanssiproduktio yhdessä OAMK:n tanssijoiden kanssa, Susanna Haaviston ohjaama Yökyöpelit-musikaali, Mozartin Taikahuilu-ooppera sekä useat orkesteriproduktiot.

Jo kaksi lukuvuotta toiminut Taiteilija talossa –formaatti tuo säännöllisesti tunnettuja taiteilijoita opettamaan kouluumme ja myös esiintymään yhdessä opiskelijoiden kanssa. Centria tukee näin opiskelijoiden verkostoitumista, tarjoaa elämyksellisiä oppimiskokemuksia ja mahdollisuutta soittaa konsertissa yhdessä huippuammattilaisten kanssa. Vierailijoina ovat olleet mm. sopraano Mari Palo, Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin soolosoittajat, jazzlaulaja Aili Ikonen, laulaja Sanna Ruohoniemi, baritoni Aarne Pelkonen, taiteilijaprofessori Timo Alakotila, Ilo Ensemble sekä multimuusikko Antti Järvelä.

Opinnäytetyö on musiikkipedagogin opintojen loppuvaiheessa mainio kokoava työkalu oman alan ja sen ilmiöiden, ammatinkuvan ja asiantuntijuuden kehittymisen tietopohjaiseen, tutkivaan prosessointiin. Työ voi olla painotukseltaan taiteellinen, pedagoginen, toiminnallinen tai tieteellinen - tai yhdistelmä näistä. Keskeisessä asemassa ovat laadullinen tutkimus, kirjallinen ja tutkiva työskentely sekä oivaltava syventyminen itseä kiehtovaan ja kehittävään aiheeseen.


  

Syventävät opinnot vahvistavat ammattiosaamista

Centrian musiikin koulutukseen haet valitsemallasi instrumentilla tai instrumenteilla. Lisäksi on päätettävä, hakeudutko musiikin ohjaajan vai instrumenttipedagogin suuntautumisvaihtoehtoon. Hakuvaiheessa tehdyt valinnat määrittävät opiskelun sisältöjä alusta alkaen. Joissakin tapauksissa on mahdollista vaihtaa suuntautumisvaihtoehtoa kesken opintojen.

Instrumenttipedagogin suuntautumisvaihtoehdossa keskitytään pääinstrumentin soittotaitojen kehittämiseen ja suoritetaan opintojen lopuksi pääaineen B-tason päättönäyte. Musiikin ohjaaja opiskelee pääaineen lisäksi myös mm. sivuinstrumenttia sekä orkesterin ja kuoron johtoa tähdäten mahdollisimman monipuoliseen osaamiseen musiikin alalla. Musiikin ohjaaja etenee pääinstrumentin opinnoissa C-tasolle.

 

Musiikkipedagogina (AMK) työelämässä

Musiikkipedagogi (AMK) -tutkinnon suorittaminen antaa kelpoisuuden musiikkioppilaitoksen opettajan virkaan. Musiikkipedagogi voi myös työskennellä kuntien opetus- ja kulttuuritoimen eri tehtävissä sekä ammatillisen toisen asteen opettajana. Opetusharjoittelu on tiivistä ja moni suorittaa ohjattua harjoitteluaan työelämälähtöisesti, omien oppilaidensa kanssa. Harjoittelun tarkoitus on saavuttaa eri oppimisnäkemysten ja ihmiskäsitysten kautta sulautunut tietämys opetuksen suunnittelusta, arvioinnista ja toteutuksesta.

Centria-ammattikorkeakoulusta valmistuneita musiikkipedagogeja (AMK) toimii musiikkioppilaitoksien lehtoreina, päätoimisina opettajina, laulajina Kansallisoopperan kuorossa, teatterimuusikkoina, ammattiyhtyeiden jäseninä, kuoronjohtajina, harrastustoiminnan ohjaajina. He ovat toimineet myös yrittäjänä, freelance-muusikkona, projektipäällikkönä, studioassistenttina ja tuottajana sekä oppilaitoksen suunnittelijaopettajana.

 

Kansainvälisyydestä lisäväriä opintoihin

Centrian musiikkipedagogiopiskelijana käytettävissäsi koko Erasmus- ja Norplus-vaihtokoulujen verkosto. Voit hakea opiskelijavaihtoon erityisesti toisen ja kolmannen opiskeluvuoden aikana. Kansainvälisesti aktiivisten opettajiemme sekä koulutuksessa vierailevien ulkomaalaisten opettajien ja opiskelijoiden kautta pääset tutustumaan opiskelu- ja työmahdollisuuksiin ulkomailla.

Centrian musiikin koulutus tekee tiivistä yhteistyötä myös naapurikaupungin ruotsinkielisen ammattikorkeakoulu Novian kanssa. Tämä on hieno mahdollisuus kotikansainvälistymiseen upeassa Campus Allegron opiskeluympäristössä.

 

Musiikin koulutuksen monipuoliset yhteistyökuviot

Musiikkikoulutuksemme toimii keskellä perinteikästä kulttuuriympäristöä: maailmanmaineeseen noussut Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri, pohjoismaiden suurimmat kansanmusiikkijuhlat Kaustisella, Mauno Järvelän palkittu pedagogiikka ja Näppäripelimannit sekä valtakunnallisesti noteerattu Kokkolan oopperakesä, vain muutaman mainitaksemme, värittävät rikkaalla tavalla opiskeluelämää.

Edellä mainittujen toimijoiden lisäksi teemme tiivistä yhteistyötä Kansanmusiikkiyhtye Tallarin ja Ostrobothnia Folk Orchestran (OFO) kanssa. Koulutusyhteistyötä teemme Novia-ammattikorkeakoulun musiikin koulutuksen ja Suomen Lied-Akatemia ry:n kanssa. Lisäksi opiskelijamme ovat osa seuraavia tapahtumia ja toimijoita: Guardia Nueva – tango- ja viihdeorkesteri, Ostrobothnian Jazz Orchestra (OJO), Kokkolan Talviharmonikka, Kaustisen kamarimusiikkiviikko, K. H. Renlundin museo, Scandinavian Blues Party. Yhteisiä projekteja syntyy säännöllisesti Keski-Pohjanmaan konservatorion ja Kokkolan kaupunginteatterin kanssa.

Pedagogista yhteistyötä teemme Kaustisen musiikkilukion, Ylivieskan seudun musiikkiopiston, Kuula-opiston (Vaasa) ja Rokkikoulun (Kokkola) kanssa.

 

Tutkinto avaa tien jatko-opintoihin

Musiikkipedagogi (AMK) -tutkinto rinnastuu yliopiston kandin tason tutkintoon ja mahdollistaa hakemisen suoraan maisteri-opintoihin.

 

 

Lisätiedot:

Juho Alakärppä, juho.alakarppa@centria.fi, p. 040 641 8542 ja Annika Mylläri, annika.myllari@centria.fi, p. 040 635 1040

 



KULTTUURIALAN AMMATTIKORKEAKOULUTUTKINTO 2018

 

HAKUKELPOISUUS AMMATTIKORKEAKOULUUN:
Lisätietoa hakukelpoisuudesta löydät kohdasta Hakukelpoisuus AMK-tutkintoon johtaviin opintoihin 

Centria-ammattikorkeakoulussa hakukelpoiset hakijat kutsutaan valintakokeeseen Centria-ammattikorkeakoulun oman lisälomakkeen tietojen perusteella. Lisälomake arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty. Lisälomaketta ei pisteytetä osaksi valintakoetta.

Täytä lisälomake tästä!

Opiskelijavalinnan kokonaispisteytyksessä kulttuurialalla käytetään valintakoetta. Lisäksi valintaan
vaikuttaa opiskelijoiden jako erikoistumisaloihin, suuntautumisvaihtoehtoihin tai instrumenttiryhmiin,
joiden opiskelijamäärät perustuvat työelämän tarpeiden arviointiin.

Hakijan tulee saada vähintään puolet (50 %) valintakokeen enimmäispistemäärästä (min 50p). Kokeen kaikki osiot tulee suorittaa hyväksytysti. 

 

VALINTATAPA 1: VALINTAKOE

Valintakoe 100 pistettä

 

KOULUTUS

ALOITUSPAIKAT/JONO

Päivätoteutus (suomi)

1

2A

2B

3A

3B

4

Musiikkipedagogi (AMK) Kokkola

20/20

-

-

-

-

-

 

 

 

 

 

 

 

 



VALINTAKOE KEVÄT 2018

 

Musiikkipedagogi (AMK) -koulutuksen valintakoe järjestetään 17.-18.5. (Mahdollinen varapäivä kesäkuussa.) Valintakoe on hakijalle yksipäiväinen.

Centria-ammattikorkeakoulussa hakukelpoiset hakijat kutsutaan valintakokeeseen Centria-ammattikorkeakoulun oman lisälomakkeen tietojen perusteella. Lisälomake arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty. Lisälomaketta ei pisteytetä osaksi valintakoetta.

Täytä lisälomake tästä!

Opiskelijavalinnan kokonaispisteytyksessä kulttuurialalla käytetään valintakoetta. Lisäksi valintaan
vaikuttaa opiskelijoiden jako erikoistumisaloihin, suuntautumisvaihtoehtoihin tai instrumenttiryhmiin,
joiden opiskelijamäärät perustuvat työelämän tarpeiden arviointiin.

Hakijan tulee saada vähintään puolet (50 %) valintakokeen enimmäispistemäärästä (min 50p). Kokeen kaikki osiot tulee suorittaa hyväksytysti. 

Tutustu Centria-ammattikorkeakoulun musiikin koulutuksen valintakoeohjeeseen!

 



Musiikkipedagogiopiskelijoiden tarinat

Maiju Heikkilä Centria amk

 

Mestarit mentoroinnissa

Opiskelin jonkin aikaa ihan toisella alalla Oulussa. Kuulin kehuja Kokkolan musiikinopetuksesta, ja halusin juuri Centriaan, sillä täällä pääsee lavalle ja oikeasti tekemään musaa!

Olemme opiskelleet musiikin teoriaa, laulutekniikkaa, kulttuuriyrittäjyyttä sekä pedagogisia opintoja. Parasta on ollut päästä tekemään töitä ammattilaisten kanssa.

Opiskelu on todella vaativaa, mutta meillä on tavoitteita ja haluamme parantaa taitojamme koko ajan.Opiskelijoiden kesken syntyy bändejä ja soitamme paljon yhdessä myös vapaa-ajalla.

Haaveilen siitä, että olisin esiintyvä laulaja. Näen itseni pomppimassa lavalla! Koulutukseni on auttanut tavoittelemaan tätä unelmaa. Olemme saaneet opastusta lavalla liikkumiseen esimeriksi teatteri-ilmaisuohjaajalta. Meillä on käynyt todella kiinnostavia artisteja opettamassa ja opastamassa, kuten Aarne Pelkonen, Aili Ikonen ja Mari Palo. Myös Centrian tuntiopettajat keikkailevat ja heiltä saa tukea sekä uravalmennusta. Meillä on aivan mahtava yhteishenki!

Voin suositella Centrian musiikkipedagogin koulutusta – täällä pääsee mestareiden mentoroinnilla ja tuella oikeasti lavalle. Tämä vaatii kanttia, mutta antaa paljon!

Maiju Heikkilä

 

 

Olli Sippola Centria amk  

Luovuus kukoistaa Kokkolassa

Olen soittanut pienestä pitäen pelimannimusiikkia ja halusin sitä myös opiskella, joten päädyin hakemaan Centriaan kansanmusiikkiopintoihin. Koen musiikinopettamisen itselleni luonneammatiksi, joten pedagoginen pätevyys kiinnosti myös. Olen kiinnostunut myös jazz-musiikista, ja on hienoa että olen päässyt soittamaan myös erilaisiin jazz-projekteihin.

Opintoihini kuuluvat mm. bändi- ja soittotunnit, teoriaopinnot, improvisointi rytmimusiikissa, harjoitusoppilaat ja pedagogiset opinnot. Omien opettajien lisäksi käy workshopin pitäjiä niin kotimaasta kuin ulkomailtakin. Koulutusohjelmassamme on mahtavaa porukkaa ja ryhmähenki on hyvä. Kaikki tuntevat toisensa, ja olen päässyt tekemään melkein jokaisen kanssa yhteistyötä omissa projekteissamme.

Hienoimpia kokemuksia ovat olleet erilaiset projektit, joissa olen saanut olla mukana, esimerkiksi Ostrobothnian Folk Orchestran eli kansanmusiikin big bandin riveissä soittaminen on ollut hienoa! Olen saanut käydä myös ulkomailla tutustumassa muihin muusikoihin ja viime vuonna pääsin näyttelemään Yökyöpelit lasten-musikaalissa Agenttinero Narua. Tuo kokemus oli unohtumaton! Opiskelu on siis paljon muutakin kuin musiikkia - tämä on luovuutta!

Olli Sippola

 

 

 

Oma paikka löytyi

Hakeuduin musiikin opintoihin mutkan kautta. Välivuosien ja muiden opintojen jälkeen Centriasta löytyi kiinnostava koulutusohjelma, ja päätin hakea Kokkolaan.

Olen taustaltani klassinen viulisti, mutta kiinnostuin lukion jälkeen ensin irlantilaisesta, ja sitten suomalaisesta kansanmusiikista. Keski-Pohjanmaalla on vielä vireää pelimanniperinnettä ja Centria on harvoja kouluja, jotka tarjoavat kansanmusiikin suuntautumisvaihtoehdon. Opetusta on kolmessa eri musiikkigenressä ja meillä on mahdollisuus tutustua eri tyylilajeihin vapaavalintaisten opintojen kautta.

Musiikin opinnoissa menestyminen on paljolti kiinni omasta motivaatiosta ja itsenäisestä työstä. Opinnot ovat suurelta osin pienryhmäopetusta ja kurssit ovat käytännönläheisiä. Opiskelijat pääsevät usein mukaan erilaisiin projekteihin ja opettajat ovat myös kannustavia omia ideoita kohtaan. 

Soittamisen ja teoria-aineiden lisäksi opintoihin kuuluu harjoitusoppilaiden opetusta ja pedagogiikan kursseja. Opettaminen tuo varmuutta ja jäsentää omaa muusikkoutta, sillä se pakottaa palaamaan perusasioihin ja luottamaan omaan osaamiseensa. Lisäksi se on hauskaa!

Kokkola on kaupunkina viihtyisä ja helposti lähestyttävä. Pikkukaupungiksi Kokkolassa on mukavasti myös kulttuuritarjontaa. Koulussa on hyvä ilmapiiri, ja opettajina on paljon hienoja muusikoita. Täällä on helppo löytää oma paikkansa.

Oona Yliperttula

 

 

   

Stairway to success

Olen 24-vuotias musiikin opiskelija Turusta. Vuonna 2012 olin päätöksen edessä. Olin jo parin vuoden ajan tehnyt elämässäni monia erilaisia asioita – ehdin mm. opiskella vuoden ajan näyttelijäksi ja tein töitä taksinkuljettajana. En kuitenkaan ollut opiskellut aktiivisesti lukion jälkeen,ja minusta tuntui, että olin jäämässä jälkeen.

Punnitsin vaihtoehtojani ja hakeuduin jälleen musiikin pariin. Opiskelin nuorempana musiikkilukiossa, suoritin asepalvelukseni Kaartin Soittokunnassa ja olin työskennellyt trubaduurina ja esiintyvänä muusikkona. Oli aika laajentaa perspektiiviäni!

Musiikki on mielestäni yksi haastavimmista koulutusaloista. Alalla vallitsee jatkuva, raaka kilpailu työpaikoista, ja jokainen haluaa olla rokkitähti. Opiskelen hankkiakseni kontakteja ja osaamista, jotta voin tulevaisuudessani työllistää mahdollisimman montaa kulttuurin osaajaa työkentälle, joka luodaan matkan varrella. Aion menestyä kulttuurin saralla ja viedä monta hyvää kulttuurityöntekijää mukanani.

”There is no elevator to success. You have to take the stairs.”

Miikka Immonen

 

 

 

Intohimona ooppera

Kun aloitin vuonna 2009 laulupedagogiopinnot Centria-ammattikorkeakoulussa, en voinut edes aavistaa, mitä kaikkea opinnoista voisi seurata! Aloittaessani ammattikorkeakoulussa olin opiskellut vuoden laulun ammattiopintoja. Laulun opettajaksi sain tutun opettajan, ja tuntui hyvältä aloittaa opiskelut, kun ihan kaikki ei ollut aivan uutta.

Minulla oli ollut jo pidempään oopperalaulajahaaveet, mutta kiinnostus opettamiseen tuli vasta ammattiopintojen myötä. Olen ollut koko ammattikorkeakouluopintojen ajan samalla laulunopettajalla, ja lauluopetuksen laadukkuus on asia, mistä olen erittäin kiitollinen - myös muissakin aineissa.

Lavalla esiintymistä rakastavana ihmisenä on ollut varsin ihanaa saada toteuttaa itseään taiteellisesti. Muun muassa oopperaensemble-produktiot, omat tutkintokonsertit ja kamarimusiikin tekeminen opiskelijakollegoiden kanssa ovat vahvistaneet omaa muusikkoutta ja olleet kohokohtia opiskeluaikana.  Myös omiin projekteihin on kannustettu, ja olen opintojen ohella päässyt tekemään muutamia oopperarooleja ja työskentelemään laulunopettajana. Pedagogisia opintoja on todella kattavasti ja ne antavat erittäin hyvät tiedot ja taidot tässä ammatissa toimimiseen. Opiskelu on mielekästä, kun on hyvin kattavasti teoriaa ja vähintään yhtä paljon käytäntöä.

Kokkolassa on hyvin vireä musiikkielämä ja sen vuoksi täällä ei ole ollut tylsää. Aika on kulunut hyvin nopeasti, kun on keskittynyt täysillä opiskeluun ja laulajana toimimiseen. Meillä musiikin opiskelijoilla on mielettömän hyvä henki ja olen täältä saanut elinikäisiä ystäviä ja kollegoita.

Maiju Vaahtoluoto

 

Haitarinsoiton ilosanomaa maailmalle

Haitarinsoiton opettajan ammatti on ollut yksi haaveistani pienestä asti. Yläasteen jälkeen hain Keski-Pohjanmaan konservatorioon, josta sain muusikon paperit vuonna 2010. Valmistumisen jälkeen hain samaiseen taloon, koulutusaste vain oli tällä kertaa korkeampi. Ammattikorkeakoulu oli hyvä valinta minulle, sillä opettajat ja soittokaverit olivat jo tuttuja, ja voitiinkin jatkaa siitä mihin konservatoriossa jäimme. Pohjanmaalla on vahvat kansanmuusikin juuret, joten täällä on oikein mukava opiskella ja soitella.

Ammattikorkeakoulussa olen saanut soittaa monenlaisissa yhtyeissä. Kun vain uskaltaa sanoa toiveensa ääneen, niin ne pyritään meidän koulutuksessamme toteuttamaan. Opetus onmonipuolista ja laadukasta. Opiskelutoverit ovat mukavia ja yhteistyökykyisiä, ja heidän kanssaan voi perustaa erilaisia kokoonpanoja hetkellisesti tai pidemmäksikin aikaa. Näiden yhtyeiden kanssa voi sitten esiintyä erilaisilla musiikkifestivaaleilla ja tapahtumissa.

Valmistumisen jälkeen aikomukseni olisi mennä takaisin kotinurkille, Etelä-Pohjanmaan lakeuksille, Kauhajoelle levittämään haitarinsoiton ilosanomaa ja tekemään erilaisia projekteja. Kesätyönäni on mm. ollut tanssiyhtyeessä soittaminen, jota ei suinkaan unohdeta koulussa opintopisteitä laskiessa.

Eveliina Uitto

 

Opettajat Suomen parhaimmistoa kansanmusiikissa

Musiikkipedagogksi opiskeleva Leeni Wegelius elää musiikille. Kolmessa bändissä kanteletta soittavalle Leenille kansanmusiikkiin keskittyneen opiskelupaikan löytyminen oli oikea onnenpotku.

- Mielestäni opiskelussa ei ole tärkeintä kerätä tarvittavaa määrää opintopisteitä mahdollisimman nopeasti. Ajattelen ennemminkin niin, että suoritan projektit ja kurssit aina itseäni varten, Leeni mietiskelee.

- Opetus ammattikorkeakoulussamme varsinkin kansanmusiikissa on todella laadukasta, ja opettajina meillä on Suomen parhaimmistoon kuuluvia osaajia. Opinnoissa korostuu omatoimisuus, ja minulle vapaa ja itsenäinen opiskelu sopii hyvin. Usein minusta tuntuukin, että saan opintopisteitä siitä, että pidän hauskaa!

Suuntautumisvaihtoehdokseen Leeni valitsi instrumenttipedagogin opinnot lähinnä käytännön syistä.

- Opettajan pätevyys on hyvä bonus työelämään, varsinkin kun tällä alalla leipä pitää usein repiä useammasta paikasta, Leeni toteaa.

- Tulevaisuudessa haluaisin toimia esiintyvänä muusikkona sekä kanteleensoiton opettajana.

Opiskelun suolana Leeni pitää opintoihin liittyviä projekteja, joiden puitteissa hän on päässyt esimerkiksi tutustumaan näytelmämusiikin maailmaan.

- Näiden projektien myötä saa olla tekemisissä muidenkin kuin kansanmusiikkiopiskelijoiden kanssa, emmekä siis jumitu pelkästään oman musiikkigenren sisälle.

Nuori muusikko harmittelee sitä, ettei suuri yleisö tiedä mitä nykykansanmusiikki on.

- Kansanmusiikkia on hankala löytää jopa niiden, jotka tietävät mistä sitä pitäisi etsiä, Leeni puuskahtaa ja patistaa kansanmusiikista kiinnostuneita tutkimusmatkalle kirjastoon ja MySpaceen.

- Kansanmusiikki on ennen kaikkea rehellistä, eikä siinä ole normeja, jotka pitäisi täyttää. Vapaus itsensä toteuttamiseen on huimaavaa.

Espoosta Kokkolaan muuttanut Leeni pitää Kokkolaa kauniina kaupunkina, jossa opiskelijoilla on tiiviit piirit.

- Musiikkiin liittyviä tapahtumia ei koskaan ole tarpeeksi, vaikkakin täällä Kokkolassa niitä on ihan mukavasti. Tämä alue on kansanmusiikin saralla yksi Suomen aktiivisimmista, ja se on hyvä juttu.

Leeni Wegelius

 

Opetusharjoittelussa oppi selviämään

Opettajan haasteistaOlen koko pienen ikäni harrastanut musiikkia monella tasolla, aina klassisesta musiikista raskaaseen metalliin. Vuosien varrella on musiikista tullut itselleni yhä tärkeämpi osa elämää, jolloin aloin ajatella mahdollisuutta toimia jonain päivänä musiikin alan ammattilaisena.

Opiskeluideni aikana olen saanut huomata, että musiikin alaan liittyy paljon muutakin kuin pelkästään soittamista. Esim. tutkimus- ja arkistointityö on suuressa osassa kansanmusiikin perinteitä vaaliessa. Myös mahdollisuudet osallistua erilaisiin projekteihin ovat rajattomat! Itse viimeisen kuluneen vuoden aikana olen päässyt osallistumaan moniin projekteihin, joista merkittävimpinä mainittakoon pääsy Peski-Pohjanmaan kamarikuoroon ja osallistuminen kesällä esitettävään Ronja Ryövärintytär-näytelmään, jossa toimin osana musiikkityöryhmää.

Tärkeimpänä käytännön kokemuksena voin mainita opetusharjoittelun merkityksen, varsinkin kun puhutaan pedagogiikkaa vaativaan ammattiin valmistumisesta. Opetusharjoittelussa olen saanut kohdata monia opettajan työssä ilmeneviä haasteita ja oppinut jopa selviämään niistä.

Tulevaisuus on meille kaikille yhtä ennalta-arvaamaton kuin seuraavan vuoden kulku, ensi viikon ohjelma tai seuraavan päivän tehtävät: kaiken voi suunnitella vaikka kuinka hyvin, mutta meneekö se sittenkään niin? Toiminko valmistumiseni jälkeen musiikkiopiston vai kansalaisopiston viulunsoitonopettajana? Olenko orkesterin kapellimestari vai kuoronjohtaja? Työskentelenkö studiomiksaajana vai levy-yhtiön tuottajana? Varmaa on kuitenkin se, valmistuttuani olen valmis kansanmusiikkipedagogi.

Henri Uusitalo

 



Koulutusohjelmassa opettavat

Musiikin koulutusohjelmassa on mahdollista opiskella klassista musiikkia, rytmimusiikkia ja kansamusiikkia. Omaan henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan voi valita kursseja kaikilta suuntautumisvaihtoehdoilta  ja näin hankkia mahdollisimman monipuolisen koulutuksen vastaamaan työkentän tarpeita. Musiikissa työskentelee päätoimisten opettajien lisäksi noin 40 tuntiopettajaa eri instrumenteissa, oman musiikin tuottamisessa ja yhtyeiden kouluttajina. Kokkolan vahvuutena on myös Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin jäsenten osallistuminen jousisoitinten tuntiopetukseen ja orkesterivalmennukseen. Vakituinen vierailijasopimus on solmittu Mari Palon kanssa ja hän työskentelee klassisten laulajien kanssa kerran kuussa.

 

 

KLASSINEN MUSIIKKI

Juho Alakärppä
Säestys, kamarimusiikki

p. 040 641 8542

Juho Alakärppä (s. 1983) opiskeli Sibelius-Akatemiassa professori Liisa Pohjolan johdolla sekä Kölnin, Münchenin ja Wienin musiikkikorkeakouluissa.

Alakärpän soittoa on kuultu kotimaassa Helsingin juhlaviikoilla ja Espoon Urkuyö ja aaria -festivaalilla sekä ulkomailla mm. Wienin Musikvereinin Gläserner-salissa, Itävallan kulttuurifoorumissa New Yorkissa, Oxford Arts -festivaalilla sekä Oslon oopperan lied-konserttisarjassa. Hän on nauhoittanut lauluja Suomen Yleisradiolle vuodesta 2010. Laulajapartnereina ovat olleet mm. Aarne Pelkonen, Ville Rusanen, Essi Luttinen, Melis Jaatinen, Niina Keitel, Hedvig Paulig, Kaisa Ranta, Paul Schweinester ja Thomas Stimmel. Viime aikoina hän on saanut esittää konserteissa yhä enemmän myös muuta kamarimusiikkia. 

Alakärppä on nuorten laulajien ja pianistien koulutukseen keskittyvän Suomen lied-akatemia ry:n perustajajäsen.

Artikkeli Alakärpästä 22.12.2015 Keskipohjanmaassa.

Sirkka Haavisto
Klassinen laulu

p. 044 725 0779

Sirkka Haavisto on valmistunut Sibelius-Akatemian solistiselta osastolta laulunopettajaksi ja diplomilaulajaksi vuonna 1982. Ammatillisen opettajan pedagogiset opinnot hän suoritti Oulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa 2002. 

Sirkka Haavisto on toiminut laulunopettajana Oulun konservatoriossa vuosina 1982-1985 sekä laulun lehtorina Keski-Pohjanmaan konservatoriossa vuosina 1985-2000. Centria-ammattikorkeakoulun laulun lehtorina hän on toiminut vuodesta 2000. 

Sirkka Haavisto on esiintynyt solistina erilaisissa kokoonpanoissa klassisen musiikin, kevyen musiikin sekä kansanmusiikin alueilla. Teatterilaulajana hän on toiminut Helsingin kaupunginteatterissa kausilla 1976-78 sekä jo nuorena Kokkolan kaupunginteatterissa esiintyen musikaalin My fair Ladyn pääosassa. Kesällä 2015 hän julkaisi Piafin lauluja sisältävän levyn nimellä ’Kuinka olen elänyt’ yhdessä muusikoiden Timo Alakotilan ja Riitta Kossin kanssa. 

Tunnustuksena opetustyöstään Haavisto on saanut Keski-Pohjanmaan kulttuuripalkinnon 2002, Kokkolan kaupungin kultaisen ansiomitallin v. 2005 sekä Pro Musica säätiön apurahan 2014. 

Kuva tulossa

Hannu Juntura
huilu

 
Annika Mylläri Centria

Annika Mylläri
Laulu (koulutusvastaava)

 

Annika Mylläri, musiikinalan moniosaaja ja oopperalaulaja valmistui maisteriksi Sibelius-Akatemiasta v.1992 - sekä huilunsoitonopettajaksi että musiikinopettajaksi. Klassisen laulun opintoja hän jatkoi New Yorkissa, USAssa, jossa asui 10 vuotta ja debytoi mm. Cargenie Hallissa ja Kennedy Centerissä (Washington D.C.). Lisäksi hän työskenteli pienessä oopperateatterissa nimeltä Opera New York ja esiintyi ahkerasti omissa konserteissaan ja solistina.
 
Suomeen paluun jälkeen Annika oli mukana perustamassa Kokkolan Oopperayhdistystä v.2004 yhdessä sopraano Anu Komsin ja kapellimestari Sakari Oramon kanssa. Oopperayhdistyksen ensimmäinen tuotanto 2006 oli Mozartin Figaron Häät Kokkolan Oopperakesä-festivaalilla ja siitä lähtien Annika lauloi useimmissa yhdistyksen tuotannoissa. Vuonna 2008 yhdistys sai vastaanottaa Taiteen Valtionpalkinnon ja vuonna 2009 levytys Sebastian Fagerlundin Döbeln oopperasta sai ”Vuoden Levy” tunnustuksen YLEltä. Kesällä 2015 julkaistiin levytys Ahti Karjalainen – elämä, Kekkonen ja teot Heinz-Juhani Hofmannin musiikkiin ja Juha Hurmeen librettoon, jossa Annika lauloi Viinan roolin. Teos kantaesitettiin 2012 ja vieraili Espoon kaupunginteatterissa 2013 ja oopperasta tehty levytys (ALBA) oli Emma-ehdokkaana vuonna 2016. Annika lauloi myös juhlavuoden 2015 Kokkolan Oopperakesä festivaalilla molemmissa teoksissa, Sibeliuksen Neito tornissa ja Seppo Pohjolan Harrbådan neito oopperassa (maailmankantaesitys).
 
Mylläri on toiminut myös Pietarsaaren Schaumansalin toimitusjohtajana vuosina 2013-2016 kehittäen uuden konserttisalin toimintaa ja prosesseja. Kaudella 2017 Annika on konsertoinut monipuolisesti ja vieraillut festivaaleilla modernin musiikin parissa mm. RUSK-festivaalilla marraskuussa 2017. Annika toimii laulunopettajana Yrkeshögskolan Noviassa sekä Wegelius-instituutin kursseilla.
 
Centria-ammattikorkeakoulussa Annika toimii päätoimisesti koulutusvastaavana sekä laulunopettajana.
Hanna Pakkala Centria

Hanna Pakkala
Alttoviulu

Hanna Pakkala (s.1985) on opiskellut alttoviulunsoittoa Sibelius-Akatemiassa opettajinaan Helge Valtonen ja Anna Kreetta Gribajcevic, ja Hanns Eisler – musiikkikorkeakoulussa Berliinissä Pauline Sachsen sekä Franz Liszt – musiikkikorkeakoulussa Weimarissa Prof. Erich Krügerin luokilla. Barokkiviulun ja – alttoviulunsoittoa hän on opiskellut Sibelius-Akatemiassa Kreeta-Maria Kentalan johdolla. Lisäksi hän on täydentänyt opintojaan lukuisilla mestarikursseilla opettajinaan mm. Lars-Anders Tomter, Kim Kashkashian, Tabea Zimmermann, Antoine Tamestit ja Thomas Riebl.

Hanna Pakkala on toiminut aktiivisena kamari- ja orkesterimuusikkona opintojensa alkuvaiheista lähtien. Hän on työskennellyt sijaisena mm. Radion sinfoniaorkesterissa, Helsingin kaupunginorkesterissa, Berliinin radion sinfoniaorkesterissa, Weimarin kaupunginorkesterissa sekä Suomalaisessa barokkiorkesterissa. Kauden 2013-2014 hän toimi Turun filharmonisen orkesterin sooloalttoviulistina. Pakkala soittaa myös säännöllisesti Helsingin barokkiorkesterissa ja on toiminut alttoviulujen äänenjohtajana vuodesta 2010 alkaen. Kamarimuusikkona hän on esiintynyt mm. Turun musiikkijuhlilla, Nauvon kamarimusiikkipäivillä, Kuhmon kamarimusiikkijuhlilla, sekä muiden kotimaisten tapahtumien lisäksi myös Englannissa, Latviassa, Puolassa, Saksassa ja Espanjassa.
Hanna Pakkala sai toisen palkinnon Tampereen kansallisessa alttoviulukilpailussa marraskuussa 2012. Tammikuussa 2016 hän aloitti koeaikansa Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin sooloalttoviulistina.
Hanna Pakkala on opiskellut alttoviulunsoittoa Sibelius-Akatemiassa opettajinaan Helge Valtonen ja Anna Kreetta Gribajcevic, ja Hanns Eisler –musiikkikorkeakoulussa Berliinissä Pauline Sachsen sekä Franz Liszt -musiikkikorkeakoulussa Weimarissa Prof. Erich Krügerin luokilla. Barokkiviulun ja -alttoviulunsoittoa hän on opiskellut Sibelius-Akatemiassa Kreeta-Maria Kentalan johdolla. Lisäksi hän on täydentänyt opintojaan lukuisilla mestarikursseilla opettajinaan mm. Lars-Anders Tomter, Kim Kashkashian, Tabea Zimmermann, Antoine Tamestit ja Thomas Riebl.

Pakkala on toiminut aktiivisena kamari- ja orkesterimuusikkona opintojensa alkuvaiheista lähtien. Hän on työskennellyt sijaisena mm. Radion sinfoniaorkesterissa, Helsingin kaupunginorkesterissa, Berliinin radion sinfoniaorkesterissa, Weimarin kaupunginorkesterissa sekä Suomalaisessa barokkiorkesterissa. Kauden 2013-2014 hän toimi Turun filharmonisen orkesterin sooloalttoviulistina. Pakkala soittaa myös säännöllisesti Helsingin barokkiorkesterissa ja on toiminut alttoviulujen äänenjohtajana vuodesta 2010 alkaen. Kamarimuusikkona hän on esiintynyt mm. Turun musiikkijuhlilla, Nauvon kamarimusiikkipäivillä, Kuhmon kamarimusiikkijuhlilla, sekä muiden kotimaisten tapahtumien lisäksi myös Englannissa, Latviassa, Puolassa, Saksassa ja Espanjassa.

Hanna Pakkala sai toisen palkinnon Tampereen kansallisessa alttoviulukilpailussa marraskuussa 2012. Hän on toiminut Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin sooloalttoviulistina tammikuusta 2016.
Elina Salmi Centria-ammattikorkeakoulu

 

Elina Salmi
Teoria, säveltapailu

Elina Salmi on Harjavallasta kotoisin oleva pianisti ja musiikinteoreetikko. Hän valmistui vuonna 2002 Turun ammattikorkeakoulusta musiikkipedagogiksi pääinstrumenttinaan piano. Hänen opettajiaan olivat Jukka Juvonen, Elzbieta Guzek-Soini sekä Sibelius-Akatemiassa Hannu Lahtela. Vuonna 2010 hän valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian Sävellyksen ja musiikinteorian osastolta pääaineenaan musiikinteoria. Päättötyönä hän tutki Lisztin Petrarca-sonetin nro 104 kahden lauluversion teksti-musiikkisuhdetta.
Tutkielman ohjaajana oli professori Lauri Suurpää.
Syyslukukaudella 2007 hän oli opiskelijavaihdossa Lontoon King¹s College¹ssa opiskellen musiikkianalyysiä. Opettajina olivat mm. Daniel Chua, Cliff Eisen ja John Deathridge. Ammatillisen opettajan pedagogiset opinnot hän suoritti TAOKK:ssa vuonna 2014.

 
Salmi on toiminut vuodesta 2010 Centria-ammattikorkeakoulun lehtorina vastuualueenaan klassisen genren Musiikin tiedollisen hahmottamisen aineet (musiikinteoria, säveltapailu ja musiikinhistoria). Hän ohjaa musiikin perusteiden pedagogiikkaa, instrumenttipedagogiikkaa sekä opettaa pianonsoittoa.
Musiikki on paitsi työ, myös elämäntapa ja rakas harrastus. Lempisäveltäjiä ovat toisiaan sopivasti tasapainottavat Bach ja Wagner.
Kirsti Rasehorn Centria-ammattikorkeakoulu  

Kirsti Rasehorn
Pedagogiset aineet ja opetusharjoittelu, johtamisaineet, tutkimusaineet ja opinnäytetyöt, pianosäestyssoittimena, hankkeet

p. 044 725 0777

Kirsti Rasehorn (o.s. Hämäläinen) on musiikinopetuksen ja musiikkikasvatuksen sekä sen tutkimuksen laaja-alainen ammattilainen, koulutukseltaan filosofian lisensiaatti ja musiikin aineenopettaja, joka on työskennellyt mm. Jyväskylän yliopistossa ja Helsingissä Sibelius-Akatemiassa. 

Kirstin sivutoimien kirjoon sisältyvät mm. työskentely pianon- ja poikkihuilun- sekä nokkahuilun soitonopettajana musiikkiopisto-, ammattikorkeakoulu- ja yliopistotasolla, yleisötyö Keski-Pohjanmaan kamariorkesterissa sekä toiminta orkesterin- ja kuoronjohtajana, kanttorina, Suomen Kulttuurirahaston Keski-Pohjanmaan rahaston asiamiehenä sekä musiikkikriitikkona sanomalehti Keskisuomalaisessa. 

Hän säveltää ja sovittaa kamariorkesteri-, sinfoniaorkesteri-, kuoro-, lauluyhtye- ja lastenmusiikkia. Rasehorn on toiminut myös lukuisissa musiikinopetusalan luottamustehtävissä. Centria-ammattikorkeakoulun musiikin ja pedagogisten aineiden yliopettajan motto kuuluu: ”Docendo discimus” – opettamalla opimme.
 

Ulla Roiko-Jokela
Piano

p. 044 725 0782

Ulla Roiko-Jokela on valmistunut Sibelius-Akatemiasta solistiselta osastolta musiikin maisteriksi ja työskennellyt sen jälkeen Oulun konservatoriossa säestyksen lehtorina, Kokkolassa konservatorion opetuksen lehtorina ja vuodesta 1999 Centria-ammattikorkeakoulun lehtorina. Hän on suorittanut lisäksi opettajan pedagogiset opinnot 60op (2005 Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Oulu).

Ulla on Ilmari Hannikainen -kilpailun finalisti ja esiintynyt orkesterin solistina ja kamarimusiikkona. Lisäksi hän on opettanut Tanskassa, Norjassa, Venäjällä, Italiassa ja Kiinassa. Hän on myös tammikuussa 2018 pidettävän Madetoja-pianokilpailun juryn jäsen.

Reijo Tunkkari Centria amk

Reijo Tunkkari
Viulu, 1. konserttimestari

Reijo Tunkkari on soittanut Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterissa vuodesta 1976 ja on toiminut sen 1. konserttimestarina vuodesta 1994. Tunkkari opiskeli viulunsoittoa Keski-Pohjanmaan musiikkiopistossa vuosina 1972–82 ja jatkoi opintojaan Edsbergin musiikkikoulussa Tukholmassa opettajinaan Jennifer Nuttall-Wolf ja Endre Wolf. Hän suoritti siellä viuludiplomin keväällä 1989 esiintyen Ruotsin radion sinfoniaorkesterin solistina. 

Tunkkari on opiskellut yksityisesti mm. Igor Bezrodnyin ja Eli Gorenin johdolla. Nykyisin hän toimii kamariorkesterin ohella Kokkola-kvartetin ensiviulistina sekä viulunsoiton opettajana Keski-Pohjanmaan Konservatoriossa ja Yrkeshögskolan Noviassa.
Mari Palo Centria-ammattikorkeakoulu

Mari Palo
Vakituinen vierailija

Mari Palo on opiskellut laulua Keski-Pohjanmaan konservatoriossa Sirkka Haaviston johdolla ja vuodesta 1996 Marjut Hannulan oppilaana Sibelius-Akatemian laulumusiikin osastolla, jolta hän valmistui musiikin maisteriksi v.2008.

Opintojen jälkeen hän on työskennellyt Hannulan lisäksi Tim Richardsin kanssa. Liedopintoja Palo on harjoittanut mm. Elisabeth Schwarzkopfin, Hartmut Höllin, Mitsuko Shirain ja Ilmo Rannan johdolla. Lappeenrannan laulukilpailussa 1999 Palo sai kolmannen palkinnon sekä Yleisradion erikoispalkinnon ja vuonna 2001 hän tuli toiseksi Merikanto – laulukilpailussa.


Mari Palo on konsertoinut useimpien suomalaisorkestereiden solistina mm. Esa-Pekka Salosen, Leif Segerstamin, Mikko Franckin ja Juha Kankaan johdolla. Kotimaan lisäksi Palo on konsertoinut Tanskassa, Ranskassa, Belgiassa, Japanissa, Unkarissa, Englannissa, Yhdysvalloissa sekä orkesterin solistina että liedlaulajana.
Suomen Kansallisoopperassa Palo on vieraillut säännöllisesti vuodesta 1999.

Hänen roolejaan ovat mm. Taikahuilun Pamina, Figaron Häiden Kreivitär ja Barbarina (Mozart), Carmenin Micaëla ja Frasquita (Bizet), La Bohèmen Musetta, La Rondinen Bianca (Puccini), Adriana Materin Refka (Saariaho), Isän Tytön Vera (Kortekangas), Robin Hoodin Marian (Linkola), Ovelan Ketun Kettu (Janácek), The Rake’s Progressin Anne Trulove (Stravinsky), Indigon Myrna (Kivilaakso ja Toppinen).
Palo on vieraillut myös useissa suomalaisissa alueoopperoissa, pienemmissä oopperaseurueissa ja Savonlinnan Oopperajuhlilla seuraavissa rooleissa:
Anna Karenina : nimirooli (Uspenski), La Traviata: Violetta (Verdi), Alvilda in Abo: Alvilda (Badia), Kuninkaan Sormus: Regina von Emmeritz (I.Kuusisto), Taipaleenjoki: Kirsti (I.Kuusisto), Eukko –Pidättekö vainajista?: Tyttö (Koskinen), Madame de Sade: Anne (Koskinen), Voi Vietävä!: Orava (Lintinen), Fitness-kevytooppera: Barbi (Lintinen), Koirien Kalevala: Tytti (J.Kuusisto), Hui Kauhistus!: Neiti Sipsu (Linkola), Seitsemän Koiraveljestä: Venla (Fagerudd), Abelard ja Heloïse: Heloïse (Sivén), Iloinen leski: Hanna Glavari (Lehár), Hannu ja Kerttu: Hannu (Humperdinck), Carmen: Micaëla (Bizet).
Palo on vieraillut myös Den Norske Operassa Oslossa ja Leipzigin oopperassa.
Kaudella 2016-2017 Palo vierailee Suomen Kansallisoopperan lavalla Kreivittären ja Micaëlan rooleissa.

Mari Palo on kantaesittänyt ja levyttänyt Aulis Sallisen teoksen Barabbas dialogeja, hän laulaa myös Helsingin kaupunginorkesterin levytyksellä Sallisen oopperasta Kuningas lähtee Ranskaan. Palo on tullut tutuksi myös Finlandia Recordsin julkaisemilla soololevyilla¨ “Illan varjoon himmeään” (2003) sekä “Mari Palo” (2005). Mari Palo vierailee myös Vantaan Viihdeorkesterin joululevyllä “Joulun Hohde” (2006 Ondine).

Lasse Penttinen Centria amk

Lasse Penttinen
Laulu
Tenori Lasse Penttinen on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian laulumusiikin osastolta vuonna 2005. Lauluopinnot jatkuivat Wienin Musiikkiyliopistossa Franz Lukasovskyn luokalla. Vuonna 2007 Penttinen oli yksi voittajista kansainvälisessä Schloss Oper Haldenstein -kilpailussa Sveitsissä. Kaudet 2010-2014 hän on kuulunut Darmstadtin valtionteatterin solistikuntaan, jossa hänen moniin rooleihinsa kuuluivat mm. Mime Wagnerin oopperoissa Reininkulta ja Siegfried sekä Iopas ja Hylas Berliozin ooperassa Troijalaiset kuten myös Brittenin Ruuvikierteen Quint. 
 
Kokkolan oopperan produktioista hän on ollut mukana mm. Straussin Lepakossa, Bergin Lulussa, S. Fargerlundin oopperassa Döbeln, Mozartin Taikahuilussa sekä Weillin Hopeajärvessä. Penttinen on ollut kiinnitettynä Aachenin teatterissa,minkä lisäksi hän on vieraillut mm. Barcelonan Liceussa, Wienin Volksoperissa sekä kamarioopperassa, Baselin teatterissa, Wiesbadenin valtionteatterissa, Münchener Biennalessa, Savonlinnan Oopperajuhlilla sekä SWR:n musiikkijuhlilla Schwetzingenissä.
 
Viimeisimpinä produktioina on ollut Mozartin Figaron Häät Opera Züidissa Hollannissa sekä Aulis Sallisen Kullervo Savonlinnan Oopperajuhlilla. Tänä keväänä hän laulaa Opera Boxin toteuttamassa Brittenin Lucretian raiskauksessa Kertojan roolin. Oopperamusiikin ohella Penttisen ohjelmistoon kuuluu myös lied- ja oratorioteoksia kuten Bachin Matteus-passion evankelista. Lied-opintoja Lasse on suorittanut mm. Hartmut Höllin, Ivari Iljan sekä Gustav Djupsjöbackan johdolla.
 
Laulunopettajana Penttinen on toiminut Keski-Pohjanmaan Konservatoriolla ja tällä hetkellä tuntiopettajana Centriassa sekä Noviassa. Yksityisoppilaita hänellä on ollut omien opintojen alkuajoista lähtien aina jatkuen läpi Saksassa vietetyn ajan. Musiikkiopintojen lisäksi Lasse on valmistunut kasvatustieteenmaisteriksi Jyväskylän yliopistosta 2008 pääaineenaan draamapedagogiikka. Oppimisen ja sen haasteiden ymmärrys on syventynyt myös opettamalla sijaisena eri luokka-asteita sekä yksityisesti oppilaita, joilla on ollut haasteita oppimisessa.
Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri Centria

Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri 
n. 40 tuntiopettajaa, jouset

 
RYTMIMUSIIKKI
Timo Roiko-Jokela Centria-ammattikorkeakoulu

Timo Roiko-Jokela
Rytmimusiikki

p. 040 808 5131

Timo Roiko-Jokela toimii Centriassa päätoimisena tuntiopettajana ja rytmimusiikkivastaavana. Hän on kotoisin Kannuksesta, ja asuu Kokkolassa perheensä kanssa.

Timo on opiskellut 1990-1996 Oulunkylän Pop & Jazz Konservatoriossa (nykyinen Helsingin Pop & Jazz Konservatorio) pääaineina rumpusetti ja perkussiot. Yksityisiä vibrafonitunteja hän on ottanut Severi Pyysalolta 1990-1992. Timo valmistui Pop & Jazz Konservatorion opettajalinjalta vuonna 1996.

1996-1999 Roiko-Jokela jatkoi opintoja jatkotutkintolinjalla ohjaavana professorinaan Klaus Suonsaari suorittaen A-tutkinnon rummuilla keväällä 1999. Lisäksi hänellä on kursseja Sibelius-Akatemian jazz-leirillä sekä Berklee College of Musicissa Bostonissa.

Muusikkona hän on työskennellyt laidasta laitaan: mm. Micke Björklöf & Blue Strip, Guardia Nueva, Pepe Willberg, Jari Sillanpää, Arja Koriseva, Mika Pohjonen, Tapani Kansa, Jocke Kantola Band (feat. Joonatan Rautio), Tuppu Orrenmaa Band (w/Pekka Pohjola), Ad Lib Quintet (w/Juki Välipakka, Pentti Lahti, László Süle, Jukka Kampman, Timo Tuppurainen & Jari Perkiömäki), Mark Murphy, Ron McClure, Lisa Nilsson, Frank Carlberg, Jarmo Savolainen, Julio Romero Latin Jazz Quintet (ym. kokoonpanoja), Niklas Winter, Oulun kaupunginorkesteri, Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri, Oulunkylä Big Band, Sven Nygård Big Band, Helsingin Kaupunginteatteri, Svenska Teatern (Helsinki & Vaasa), Kansallisteatteri (Helsinki), Dallapé, sekalaisia tv-ohjelmia (mm. MTV3 “Huvipuisto”-kesäshow), isoja viihde-kiertueita mm. MeStarat (Sillanpää & Katri-Helena) -kiertue 2004, Arja Koriseva 10-vuotis-juhlakiertue 1999 (pääkonsertti Hartwall-Areena/TV2), Pepe Willbergin 40-vuotisjuhlakiertue 2006 (TV-osuus TV2), kymmeniä levytyksiä jne.

Lisäksi festivaaleja ympäri Suomea ja Eurooppaa mm. Puistobluesin päälava 2004 ja 2017 (Micke Björklöf & Blue Strip), Pori Jazz (1993, 1998, 2001, 2003, 2016), Kalott Jazz & Blues/Haparanda 1999/2013, Östersund Bluesfestival/Ruotsi 2003, Gastroblues/Unkari 2004, JazzKaar/Viro 2005, Alta Soul & Blues Festival/Norja 2005 ja 2009, Nordic Jazz & Blues Festival Ruotsi (2005), Codstock Festival Norja (2008), Baltic Jazz (2013), European Blues Challenge 2015/Brysseli, Muddy Lives Blues Festival 2015/Saksa, LeBuis Blues Festival Ranska (2016), Dark Season Blues Svalbard Norja (2016), Jesien z Bluesem Puola (2016), Blues Baltica Festival Saksa (2017).

 Jussi Turpeinen Centria amk Jussi Turpeinen
Sähkökitara
 

Heli Uusimäki
Rytmilaulu

Heli Uusimäki (s.1973) on kokkolalainen laulun opettaja, kuoronjohtaja ja muusikko. Hän aloitti opiskelunsa Keski-Pohjanmaan Konservatoriossa sekä musiikinohjaaja että laulunopettajalinjalla, jatkaen siitä sitten Keski-Pohjanmaan Ammattikorkeakouluun valmistuen musiikkipedagogiksi vuonna 2005. AMK-opintojen aikana hän vietti vuoden Piteån Musiikkikorkeakoulussa Ruotsissa. Uusimäki suoritti ylemmän AMK -tutkinnon 2009 Metropolia AMKssa.

Laulunopettajina Uusimäellä on ollut mm. Sirkka Haavisto, Mirja Mäkelä, Elisabeth Melander (Göteborg), Susanna Mesiä. Lisäksi hän on opiskellut Estill -metodia Dorte Hyldstupin kursseilla.

Heli Uusimäki on laulanut muun muassa jazzia, soulia, iskelmää, laulelmia eri kokoonpanojen solistina. Esimerkkeinä Heli&the Omelets ja Sulttaaniklubi. Hän on toiminut taustalaulajana niin studiossa kuin keikoilla. Hän työskenteli laulajana Kokkolan Kaupunginteatterin produktiossa Käsky.

Uusimäki on Kokkolan Lauluveikkojen ja So Many Sisters -lauluyhtyeen taiteellinen johtaja. Hän myös sovittaa materiaalia molemmille kokoonpanoille. Hän on itse laulajana nelihenkisissä lauluyhtyeissä Hehku ja Usva Ensemble.

KANSANMUSIIKKI

Riitta Kossi
Kansanmusiikki

p. 044 725 0778

Riitta Kossi (s. 1966 Himangalla) aloitti pianonsoiton opinnot 9-vuotiaana kanttori Raija-Leena Kentala-Polson oppilaana. Muutama vuosi myöhemmin hän siirtyi suorittamaan musiikin perusopintoja Keski-Pohjanmaan musiikkiopistoon (nyk. K-P:n konservatorio), missä pääinstrumentiksi vakiintui harmonikka. Alkuaikojen pitkäaikaisena opettajana musiikkiopistossa toimi Unto Jutila. Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolta Riitta Kossi valmistui musiikin maisteriksi 1994 opettajanaan muun muassa harmonikkataiteilija ja musiikin tohtori Maria Kalaniemi. 

Riitta Kossi on toiminut muusikkona mm. kansanmusiikin yhtyeissä Värttinä ja Helsingin kaksrivisnaiset. Värttinä saavutti 1991 Oi Dai-albumillaan platinalevyn rajan ja seuraavana vuonna yhtye sai arvostetun Emma-palkinnon. Värttinän ja useiden muiden yhtyeiden muusikkona Kossi on esiintynyt kotimaan lisäksi lukuisilla kiertueilla Yhdysvalloissa ja Euroopassa. 

Freelancer-toimintavuosien jälkeen Riitta Kossi muutti perheineen takaisin kotiseudulle 2005 ja on toiminut siitä lähtien Kokkolassa Centria-ammattikorkeakoulun musiikin koulutuksen kansanmusiikin lehtorina. Työn ohessa hän on suorittanut ammatillisen opettajan pedagogiset opinnot ja musiikkiterapian perusopinnot. Viime vuosina hän on toiminut hanuristina myös trio-kokoonpanossa laulaja Sirkka Haaviston ja pianisti Timo Alakotilan kanssa.
Tallari Centria Tallari
Tallarin omat sivu
 

 



Lisätietoja koulutuksesta:
 
Koulutusalapäällikkö
Juho Alakärppä,
juho.alakarppa@centria.fi
p. 040 641 8542 

Lisätietoja hakemisesta:
Hakijapalvelut,
p. 044 725 0081,
hakijapalvelut@centria.fi

 



Tärkeää! Musiikin koulutukseen haettaessa on hakijan täytettävä erillinen lisälomake. Lomake löytyy valintaperusteet-välilehden alta.

Näin haet 

Haun ollessa avoinna voit hakea koulutukseen osoitteessa www.opintopolku.fi.

Löydät Centrian haussa olevat koulutukset hakusanalla "Centria" sekä rajaamalla hakutuloksia "Haku on käynnissä" -painikkeesta. Mikäli haluat näkyviin myös englanninkieliset koulutukset, niin poista valikosta rajaus opetuskielen mukaan.

Opiskelijavalinnassa noudatetaan korkeakoulujen päättämiä koulutuskohtaisia valintaperusteita ja sitä hakutoivejärjestystä, jonka olet merkinnyt hakulomakkeelle.

Tarkasta hakukelpoisuutesi 

Hakukelpoisuuden ammattikorkeakouluopintoihin antaa toisen asteen tutkinto, esim. lukion oppimäärä ja ylioppilastutkinto, kolmivuotinen ammatillinen perustutkinto tai ammattitutkinto. Joissakin koulutuksissa voi olla käytössä rajattu pohjakoulutusvaatimus. Lisätietoja hakukelpoisuudesta löydät kohdasta: Hakijalle - Tietoa hakemisesta - Hakukelpoisuus.


Seuraa meitä somessa: