Yhteisöpedagogi (AMK), kirkon nuorisotyö

Tutkinto: Yhteisöpedagogi (AMK)
Opintomuoto: Monimuotototeutus
Opintojen laajuus:3,5 vuotta, 210 opintopistettä
Kampus: Vierimaantie 7, Ylivieska
Aloituspaikat: 20
Haku alkaa: 20.3.2019
Haku päättyy: 3.4.2019
Haku päättyy 3.4.2019 klo 15.00

Lapset ja nuoret tarvitsevat elämäänsä ammattitaitoisia ja turvallisia aikuisia. Tule opiskelemaan yhteisöpedagogiksi Centriaan ja ole tulevaisuuden kasvattaja! Centrian yhteisöpedagogikoulutuksesta saat kelpoisuuden myös kirkon nuorisotyönohjaajan virkaan.

 

 

Kiinnostaako kasvatus? Arvostatko terveitä elämänarvoja? Haluaisitko tulla kasvatuksen ammattilaiseksi? Haluatko tehdä työtä, jossa voit kokea olevasi villi ja vapaa, mutta samalla vastuullinen aikuinen? Onko sinulla kokemusta seurakunnan nuorisotoiminnasta? Haluatko saada leirielämästä palkkaa ja päivärahan? Tätä kaikkea ja paljon muuta voit kokea yhteisöpedagogina!

Centriasta valmistuneena yhteisöpedagogina (AMK) tunnistat omia vahvuuksiasi ja tarpeitasi. Osaat ilmaista itseäsi ja samalla huomioida toisen ihmisen. Osaat kuunnella. Ymmärrät lapsen ja nuoren sanallisia ja sanattomia viestejä. Tunnet lapsen kehityskulun nuoruuden kautta aikuisuuteen. Osaat tukea ja ohjata lasta ja nuorta sekä hänen perhettään. Kykenet rakentavaan vuorovaikutukseen erilaisten ihmisten kanssa ja osaat ohjata niin yksilöä kuin ryhmääkin. Osaat opettaa lapsille ja nuorille ymmärrettävällä tavalla ja saat viestisi perille. Osaat toimia hengellisessä työssä kirkon nuorisotyönohjaajan virassa ja muissa kasvatuksen ammatillisissa asiantuntijatehtävissä.

 

Opintojen käytännönläheisyys vie yhteisöpedagogiopiskelijan mukaan 

Yhteisöpedagogin (AMK) tutkinto on 210 opintopisteen laajuinen. Monimuotokoulutukseen hakevalta toivotaan vahvaa kasvatuksen alasuuntautuneisuutta, esimerkiksi
- kokemusta lasten ja nuorten ohjaustehtävissä, esimerkiksi kerhonohjaajana tai isosena leireillä
- vastuun kantamista nuorisojärjestöissä tai partiotoiminnassa
- taustaa kasvatus- ja nuorisotyön luottamustehtävissä
- aikaisempia kasvatusalan tai nuorisotyön opintoja
- kasvatus- tai nuorisotyön työkokemusta.

Alasuuntautuneisuus tekee mahdolliseksi sen, että osa opinnoista voidaan korvata ns. AHOT-menettelyllä (aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen). Tavoitteena on, että mahdollisimman moni voisi suorittaa yhteisöpedagogin tutkinnon noin kahdessa vuodessa.

Käytännössä opinnot ovat yhdistelmä teoriaa ja käytännön työskentelyä kasvatuksen erilaisissa tilanteissa. Keskeisiä tieteenaloja opinnoissa ovat kasvatustiede, teologia sekä yhteiskuntatieteet. Käytännön työskentely toteutuu erilaisissa projekteissa ja harjoitteissa, joita tehdään esimerkiksi seurakunnissa, kouluissa, järjestöissä ja lastensuojelussa. Opintoihin kuuluvissa harjoitteluissa opiskelija saa punnita ja kehittää omaa ammatillisuuttaan.

 

Monimuotototeutus mahdollistaa joustavan opiskelun

Syksyllä 2019 alkava monimuotokoulutus toteutetaan yhteistyössä Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) kanssa. Opintoihin kuuluu yhteisten opintojen alue sekä Centrian ja Humakin omien opintojen alueet. Centrian ja Humakin opiskelijat toimivat välillä yhteisenä ryhmänä ja välillä omien korkeakoulujensa ryhmissä. Opinnoista huomattava osa suoritetaan tietoverkon välityksellä. Tämän vuoksi opiskelijalla on oltava käytössään näppäimistöllä varustettu tietokone ja riittävän nopea Internet-yhteys. Pelkän älypuhelimen varassa tämän koulutuksen verkko-osuuksia ei voi suorittaa.

Centrian ja Humakin yhteiseen monimuotokoulutukseen kuuluu kaikille pakollinen kansainvälinen opintojakso ulkomailla, joko kansainvälisenä harjoitteluna, vaihto-opiskeluna tai intensiiviviikkona yhteistyökorkeakoulussa todennäköisesti Saksassa, Hollannissa tai Belgiassa.

 

Yhteisöpedagogina työelämässä

Centriasta valmistuneena yhteisöpedagogina (AMK) tunnistat omia vahvuuksiasi ja tarpeitasi. Osaat ilmaista itseäsi ja samalla huomioida toisen ihmisen. Osaat kuunnella. Ymmärrät lapsen ja nuoren sanallisia ja sanattomia viestejä. Tunnet lapsen kehityskulun nuoruuden kautta aikuisuuteen. Kykenet rakentavaan vuorovaikutukseen erilaisten ihmisten kanssa ja osaat ohjata niin yksilöä kuin ryhmääkin. Osaat opettaa lapsille ja nuorille ymmärrettävällä tavalla ja saat viestisi perille.       

Meiltä valmistuneita yhteisöpedagogeja (AMK) toimii monenlaisissa kasvatustyötä tekevissä organisaatioissa. Kirkollisessa yhteisöpedagogikoulutuksessa tulet myös hengellisen työn ammattilaiseksi ja saat kelpoisuuden kirkon nuorisotyönohjaajan virkaan. Tutkintoon sisältyy 90 opintopistettä kirkollisia opintoja. Hallitset kristillisen kasvatuksen perusasiat lapsista nuoriin aikuisiin.

Laaja-alaisena kasvatuksen asiantuntijana voit työllistyä yhteiskunnallisella puolella lastensuojeluun lastensuojelu- ja nuortenhuoltolaitoksiin, kunnalliseen nuorisotoimeen sekä moniin erilaisiin järjestöihin ja muihin toimijoihin kolmannella sektorilla. Myös nuorisokeskukset ja ohjelmapalveluyritykset voivat olla työpaikkojasi. 

Yhteistyökumppaneitamme työelämässä ovat mm. seurakunnat, koulut, kuntien nuorisotoimet, kasvatusalan järjestöt, lastensuojelualan yritykset, hiippakunnat, kirkkohallitus.

 

Yhteisöpedagogeilla runsaasti jatko-opintomahdollisuuksia

Yhteisöpedagogin (AMK) jatko-opintomahdollisuuksia ovat ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot Humanistisessa ammattikorkeakoulussa (Humak) ja Diakonia-ammattikorkeakoulussa (Diak) sekä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa (XAMK). Teologian opintoja voi suorittaa Helsingin ja Itä-Suomen yliopistoissa sekä Åbo Akademissa, lisäksi on tarjolla kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen opintoja monissa yliopistoissa.



HUMANISTISEN JA KASVATUSALAN TERVEYDELLISET VAATIMUKSET

 

YHTEISÖPEDAGOGI (AMK)

Ammatissa toimiminen edellyttää riittävää psyykkistä kestävyyttä, tasapainoisuutta, keskittymiskykyä sekä hyviä vuorovaikutustaitoja ja sosiaalista kompetenssia.  Vastuukysymykset painottuvat yhteisöpedagogin työtehtävissä.

Opiskelijavalinnan esteenä voi olla sellainen psyykkinen sairaus tai toimintakykyyn vaikuttava asia, joka estää opintoihin osallistumisen tai ammatissa toimimisen, esim.

  • akuutti, elämään vaikuttava päihdeongelma tai vakava huumeongelma
  • sellainen sosiaalinen pelkotila, joka vaikeuttaa huomattavasti ihmisten kanssa toimimista
  • sellainen psyykkinen sairaus, joka estää opintoihin osallistumisen tai ammatissa toimimisen mm. psykoottistasoinen oireilu tai vakavasti toimintakykyä laskeva masennus
  • muu sairaus, joka vaarantaa oman tai muiden opintoihin osallistuvien terveyden tai turvallisuuden


Yhteisöpedagogien opiskelijatarinat

Tanja Sabel Centria amk  

Uutta näkökulmaa omaan työhön

Olen tehnyt pitkään työtä lastensuojelussa ja viihdyn työssäni valtavan hyvin. Olin kuitenkin jo pitkään haaveillut jatkokoulutuksesta, kasvusta ja muutoksesta. Kaipasin jotain uutta haastetta, joka antaisi uusia näkökulmia ja puhtia työhön. En halua koskaan suorittaa työtehtäviäni ihmisten parissa rutiinilla, mekaanisesti näkemättä yksilöä ja tämän tarpeita. Haluan kohdata heidät oikeasti. Niinpä olin pitkään etsinyt sopivaa jatkokoulutusmahdollisuutta, mutta mikään ei vaan tuntunut omalta. Oliko se sitten sattumaa vai niin kuin sen itse näen, johdatusta, että eräänä iltana selattuani netistä eri koulutusmahdollisuuksia yhteisöpedagogin koulutus tipahti syliini!

Centria on todella kehittänyt aikuisopinnot nimenomaan aikuisille sopiviksi: yhteisöpedagogin tutkinto on mahdollista suorittaa työn ja perheen ohessa, kunhan motivaatio on kunnossa ja osaa organisoida ajankäyttönsä hyvin! Centria ottaa myös aikuisopiskelijoidensa aiemman osaamisen ja työkokemuksen aidosti huomioon.

Koulutus on antanut uutta näkökulmaa, paljon mietittävää sekä edistänyt yksilöllistä kasvua! Tästä on hyvä lähteä soveltamaan ja tekemään näköisiäni, omaan työympäristööni sopivia juttuja ja oivalluksia. Se, että yhteisöpedagogin opintoihin sisältyy myös kirkollinen pätevyys, oli positiivinen yllätys, joka avaa uusia ovia tulevaisuuteen!

Tanja Sabel

 

Yhdessä tekemistä

Yhteisöpedagogikoulutuksessa kiinnostaa monipuolisuus. Olen aina ollut sosiaalinen ja tämän alan ansiosta saan olla tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa. Yhteisöpedagogin tutkinto antaa kelpoisuuden kirkon nuorisotyönohjaajana toimimiseen sekä moniin muihin kasvatuksen asiantuntijatehtäviin.

Centrian yhteisöpedagogiopiskelijoiden kesken vallitsee hyvä yhteishenki ja tekemisen meininki. Opettajat ovat ammattitaitoisia ja pitävät hyvää huolta meistä opiskelijoista.

Musiikkiharrastukseni tukee opintojani erittäin hyvin. Saan jatkuvasti haastaa itseäni ja käyttää omia vahvuuksiani opiskelussa. Lisäksi olen perustanut oman ohjelmatoimiston, joten kiirettä pitää. Yhteisöpedagogiopintojen parasta antia tähän mennessä on ollut se, että olen oppinut hallitsemaan kokonaisuuksia ja vuorovaikutustaitoni ovat kehittyneet. Tästä on ollut erityisen paljon hyötyä toimiessani yrittäjänä.

Tulevaisuuden unelmani on, että saisin jatkossakin toimia yrittäjänä ja työllistää sitä kautta mahdollisimman monta muuta. Koulutus antaa hyvän pohjan myös tälle haaveelleni!

Roope Rantala

 

 

Kimmo Ylinen Centria amk  

Seurakunnassa saa olla oma itsensä

Nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajaksi valmistumisen jälkeen ehdin olla kolme vuotta työelämässä, ennen kuin lähdin opiskelemaan yhteisöpedagogiksi. Ajatus jatko-opinnoista oli pyörinyt mielessä jo hetken aikaa, ja töitä tehdessä ajatus vahvistui entisestään. Vakaumukseni vuoksi oli selvää, että haluan nimenomaan kirkollisen koulutuksen. Kirkollinen kelpoisuushan on seurakunnan nuorisotyöntekijälle pakollinen, mutta sen suoritettuaan voi työskennellä tietysti myös kunnallisella puolella.

Voisin sanoa, että oma sosiaalisuuteni on ohjannut minut tälle alalle. Lähdin alun perin mukaan seurakunnan toimintaan sen takia, että siellä oli tarjolla minua kiinnostavaa ajanvietettä. Huomasin kuitenkin pian, että näissä piireissä saa olla reilusti oma itsensä, ja pikkuhiljaa myös kiinnostus uskontoa kohtaan heräsi. Mielestäni tärkeintä uskonasioissa on keskitien löytäminen, enkä aio tuputtaa omaa vakaumustani kenellekään.

Ensimmäinen opiskeluvuosi oli positiivinen yllätys, ja olen nauttinut opinnoista täysillä. Alan perusteita käytiin läpi muun muassa teologian ja kasvatusopintojen näkökulmasta. Yhteisöpedagogiksi opiskelu on käytännönläheistä, mutta toki mekin kirjoitamme välillä esseitä ja perinteisiä kirjatenttejä. Ensimmäisen vuoden perusteella opiskelu on toisinaan työlästä, mutta ei vaikeaa.

Nuorisotyössä minua kiehtoo se, että pääsen oikeasti tekemään asioita - ja vieläpä omalla tavallani. Ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa tapaa tehdä tätä työtä, ja niinpä voin tuoda mukaan omia vahvuuksiani ja toteuttaa itseäni esimerkiksi musiikin avulla.

Kimmo Ylinen

 

 

 



Meillä opettavat:


Vesa Nuorva, teologian tohtori ja yhteiskuntatieteiden maisteri
Vesa toimii koulutusalapäällikkönämme ja on työskennellyt Centriassa yliopettajana vuodesta 2004. Sitä ennen hän on ollut seurakuntapappina noin 20 vuotta. Vesa on paneutunut erityisesti teologisiin, eettisiin ja kansainvälisiin kysymyksiin.


Annika Yliniemi, teologian maisteri, sosionomi AMK, nuorisotyönohjaaja

Annika on työskennellyt Centriassa nuorisotyön lehtorina syksystä 2017. Hänen opetuksensa painottuu kirkon nuorisotyön kenttään ja hänellä on päävastuu harjoitteluiden ohjaamisessa. Aiemmin hän on työskennellyt mm. kehitysvammaistyön teologina ja pappina sairaalassa.


Emilia Teerikangas, teologian maisteri

Emilia on työskennellyt Centriassa syksystä 2018. Hän opettaa teologisia ja kirkollisia oppiaineita sekä ohjaa harjoitteluja. Aiemmin Emilia on työskennellyt Itä-Suomen yliopistossa käytännöllisen teologian lehtorina sekä Kokkolan suomalaisessa seurakunnassa pappina.


Maria Känsäkoski, kasvatustieteen maisteri

Maria on työskennellyt kasvatus- ja yhteiskuntatieteiden lehtorina ja opinto-ohjaajana Centriassa vuodesta 2008. Tätä ennen hän on työskennellyt Oulun kaupungilla tehden yhteistyötä mm. nuorisotoimen, opetustoimen sekä lukuisten järjestöjen ja vapaaehtoistoimijoiden kanssa.


Sari Virkkala, kasvatustieteen maisteri

Sari on työskennellyt Centriassa lehtorina vuodesta 2003. Aiemmin hän on työskennellyt mm. koulutussuunnittelijana ja yliopistonopettajana Kokkolan Yliopistokeskus Chydeniuksessa.


Paula Santapakka, kasvatustieteen maisteri

Paula on työskennellyt Centriassa kasvatusaineiden lehtorina vuodesta 2013. Hänen vastuualueinaan ovat lastensuojeluun, varhaiskasvatukseen, viestintään sekä taito- ja taideaineisiin liittyvät opintojaksot. Aiemmin Paula on työskennellyt lehtorina lukiossa. 



Näin haet 

Haun ollessa avoinna voit hakea koulutukseen osoitteessa www.opintopolku.fi.

Löydät Centrian haussa olevat koulutukset hakusanalla "Centria" sekä rajaamalla hakutuloksia "Haku on käynnissä" -painikkeesta. Mikäli haluat näkyviin myös englanninkieliset koulutukset, niin poista valikosta rajaus opetuskielen mukaan.

Opiskelijavalinnassa noudatetaan korkeakoulujen päättämiä koulutuskohtaisia valintaperusteita ja sitä hakutoivejärjestystä, jonka olet merkinnyt hakulomakkeelle.

Tarkasta hakukelpoisuutesi 

Hakukelpoisuuden ammattikorkeakouluopintoihin antaa toisen asteen tutkinto, esim. lukion oppimäärä ja ylioppilastutkinto, kolmivuotinen ammatillinen perustutkinto tai ammattitutkinto. Joissakin koulutuksissa voi olla käytössä rajattu pohjakoulutusvaatimus. Lisätietoja hakukelpoisuudesta löydät kohdasta: Hakijalle - Tietoa hakemisesta - Hakukelpoisuus.

 


Humanistisen ja kasvatusalan yhteisöpedagogikoulutusta tuottavat ammattikorkeakoulut (Centria, Humak ja Xamk) ovat pyytäneet Valviralta lisäselvitystä yhteisöpedagogien kelpoisuuteen toimia lastensuojelutehtävissä.

Ylijohtaja Marja-Liisa Partasen ja lakimies Sanna Hyttisen 15.3.2017 toimittamassa selvityksessä todetaan, että yhteisöpedagogin koulutuksella on edelleen mahdollisuus sijoittua monenlaisiin sosiaalihuollon tehtäviin, mukaan lukien lastensuojelun avo -ja sijaishuolto.

Ohessa tiedote Valviran päätöksestä (Humak, viestintäpäällikkö Jarmo Röksa)

 

Valvira: Yhteisöpedagogi on pätevä työskentelemään lastensuojelussa

Yhteisöpedagogeilla on Valviran mukaan edelleen mahdollisuus sijoittua ja toimia lastensuojelutehtävissä vaikkei nimikettä ole mainittu laissa sosiaalihuollon ammattihenkilöistä (817/2015). Joissakin kunnissa lakia on tulkittu väärin siten, ettei yhteisöpedagogikoulutuksen omannut voisi toimia lastensuojelun avo- ja sijaishuoltotehtävissä. Valvira oikaisee tämän käsityksen ammattikorkeakouluille 15.3. lähettämässään ja Sosiaali- ja terveysministeriölle tiedoksi antamassaan vastauksessa. Valviran mukaan yhteisöpedagogit voivat työskennellä monenlaisissa sosiaalihuollon palvelutehtävissä, mukaan lukien lastensuojelun avo- ja sijaishuolto.

 

Yhteisöpedagogeilla on oikeus toimia sosiaalihuollossa

Sosiaalihuollon ammattihenkilölakiin ei Valviran kirjeen mukaan ole otettu mukaan kaikkia sosiaalihuollon tehtävissä toimimaan oikeutettuja – ainoastaan keskeisiksi katsotut ammattiryhmät. Valvira korostaa, että lain tarkoituksena on ollut uudistaa sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön tehtävärakenteita sekä väljentää kelpoisuusehtoja. Ammattinimikettä vaativia tehtäviä ovat ainoastaan palvelutarpeen arvioinnista vastaaminen, omatyöntekijänä toimiminen sekä hoidon ja huolenpidon turvaavien päätösten tekeminen.

Valvira korostaa, että uudessa laissa säädetään vain, millä edellytyksillä henkilö voi saada Valviralta laillistuksen tai nimikesuojauksen kun aiemmassa laissa säädettiin sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuuksista. Laissa ei siis enää säädetä, kuka on kelpoinen mihinkin sosiaalihuollon tehtävään.

Kelpoisuuslain kumoamisen jälkeen (1.5.2016) kumoutui suuri osa sosiaalihuollon tehtävien kelpoisuusvaatimuksista. Tiettyjä tehtäviä koskevia kelpoisuusvaatimuksia säilytettiin, mutta ne löytyvät yhden lain sijaan useasta eri laista, kuten esim. sosiaalihuoltolaista tai lastensuojelu- ja oppilashuoltolaista. Tehtäväkohtaisia kelpoisuusvaatimuksia on kuitenkin vähemmän kuin aikaisemmin.

Silloin kun tehtävään säädettynä kelpoisuusvaatimuksena ei ole sosiaalihuollon ammattihenkilön pätevyys, työnantaja voi valita tehtävään myös muun kuin ammattihenkilölaissa mainitun ammattihenkilön. Valvira korostaa, että kun työnantaja määrittelee tällaisiin tehtäviin vaatimaansa kelpoisuutta, ensisijainen lähtökohta tulisi olla tehtävänkuva ja sen edellyttävä osaaminen, ei henkilön tutkintonimike.

 

Sosiaalihuoltolaki ei rajaa sosiaalihuollon tehtäviä ammattihenkilöiden tekemäksi työksi

Valvira linjaa, että yhteisöpedagogin koulutuksella voi edelleen työskennellä myös lastensuojelun avo- ja sijaishuollon tehtävissä ja lastensuojelussa jo toimivat yhteisöpedagogit voivat jatkaa tehtävissään, mikäli tehtävä ei edellytä sosiaalihuollon ammatinharjoittamisoikeutta tai nimikesuojatun ammattinimikkeen käyttöoikeutta. Lastensuojelulain 60§:n mukaan riittää, että lastensuojelulaitoksessa on riittävä määrä sosiaalihuollon ammattihenkilöstöä sekä muuta henkilöstöä lasten hoitoon ja kasvatukseen nähden.

Lainsäädäntö antaa vain vähän tiukkoja koulutuksellisia rajoituksia sosiaalihuollon tehtävissä toimimiselle. Työnantajilla on varsin laaja oikeus määritellä, millaisien koulutuksen tai pätevyyden omaavaa henkilöstöä ne rekrytoivat sosiaalihuollon tehtäviin – laissa rajoituksia on hyvin vähän.



Lisätietoja koulutuksesta
yliopettaja Vesa Nuorva, 
p. 044 449 2640, 
vesa.nuorva@centria.fi

Lisätietoja valintakokeesta
opinto-ohjaaja Maria Känsäkoski
p. 044 4492 643, 
maria.kansakoski@centria.fi

Lisätietoja hakemisesta
Hakijapalvelut, 
p. 044 725 0081,
hakijapalvelut@centria.fi

 

Esite 2019 

Esite 2018

Instagram ja Twitter: @yhteisopedagogi


Seuraa meitä somessa: